Wegmarkering op fietspaden: Waarom, waar en hoe?

Wegmarkering op fietspaden: Waarom, waar en hoe?

Er wordt steeds meer gefietst in Nederland. De fietspaden worden drukker bevolkt door een steeds gevarieerdere groep fietsers: denk bijvoorbeeld aan meer oudere fietsers op een e-bike, maar ook aan woon-werk-fietsers op een speed-pedelec. Hierdoor nemen ook de snelheidsverschillen toe. De (onbewuste) behoefte aan een self-explaining-weginrichting neemt hierdoor sterk toe. De noodzaak hiervan wordt al jaren bevestigd door het hoge aantal eenzijdige fietsongevallen, dat circa de helft van alle verkeersgewonden omvat. Het aanbrengen van wegmarkering lijkt – naast het verbreden van fietspaden – een veiligheidsmaatregel die bovendien snel uitvoerbaar is.

De provincies Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland hebben CROW-Fietsberaad, verkeerspsychologisch adviesbureau KeuzeWeg en verkeersadviesbureau Loendersloot Groep gevraagd om voor het jaar 2020 een kennisagenda op te stellen, die in kaart brengt wat we al wel en wat we nog niet weten over de diverse aspecten van wegmarkering.
Want hoe ziet de ideale wegmarkering op fietspaden er uit? Graag lopen we op het NVC met u langs deze aspecten, zoals as- en kantmarkering, doorgetrokken of onderbroken, lichtweerkaatsend of glow-in-the-dark, tactiel of vlak, wit of gekleurd. Graag horen we uw mening en argumenten, die we betrekken bij het opstellen van het onderzoeksprogramma van CROW in 2020.

Wij gaan graag in gesprek op het NVC 2019 op 31 oktober a.s. tijdens de sessie: Markering op (snel)fietsroutes | sessieronde 1. Bekijk het programma en schrijf je direct in!

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven