Programma

Op 1 en 2 november vindt het Nationaal Verkeerskundecongres plaatst in Amsterdam. Het overkoepelende thema dat deze editie centraal staat, is Grensverleggend groeien. Hoe houden we de stad en het omliggende gebied bereikbaar? Hoe geven we letterlijk en figuurlijk de ruimte aan iedereen, zonder daarbij in te leveren op leefbaarheid of duurzaamheid?

Op 1 november nodigt de Vervoerregio Amsterdam (VRA) je uit om kennis maken met diverse projecten in de Vervoerregio. Bekijk het programma van het precongres.

Op 2 november kun je je eigen programma samenstellen door in de sessierondes te kiezen welke presentaties, workshops of walkshops jij wilt bijwonen. Bekijk hieronder het hele programma.

Zoeken op trefwoord

  • TijdTitelSpreker
  • 09:15 - 10:00Inloop en ontvangst  20231102
  • 10:00 - 10:20Welkom door dagvoorzitter Pieter Litjens en Melanie van der Horst - Voorzitter van de Vervoerregio AmsterdamPieter  LitjensMelanie van der Horst 20231102
  • 10:20 - 10:40Keynote Margot RibberinkMargot  Ribberink 20231102

    Margot zal in haar keynote inzoomen op grensverleggend groeien; vanuit haar eigen vakgebied én vanuit de vaardigheden die we daarvoor nodig hebben.

    Keynote Margot Ribberink door Margot Ribberink

  • 10:40 - 11:10Panelgesprek onder leiding van Margot RibberinkPieter  LitjensHarry van der MaasGerard  SlegersAnkie van Dijk 20231102
  • 11:10 - 11:30Uitreiking Duurzame Mobiliteitshub prijsvraag Caspar de Jonge 20231102

    Een mobiliteitshub fungeert als begin-, eind- of overstappunt in de reis. Naast de vervoersfunctie staan ook de verblijfskwaliteit en beleving centraal. Mobiliteitshubs zijn er in alle soorten en maten, afhankelijk van de functie, doelgroep en plek in het mobiliteitsnetwerk. Maar hoe ontwerp je nu de meest duurzame mobiliteitshub? En hoe zorg je dat de hub een zo’n groot mogelijke maatschappelijke waarde heeft? Die vragen komen regelmatig terug bij overheden en andere partijen. 

    Wat CROW en IenW met de prijsvraag willen stimuleren is een integrale, samenhangende aanpak voor het ontwerp en beheer van een mobiliteitshub als onderdeel van een toekomstbestendig mobiliteitssysteem. Daarnaast moeten mobiliteitshubs worden ingebed in de stedelijke omgeving waarbij duurzame energievoorziening een steeds belangrijker thema wordt.

     
    Naast de harde, fysieke kant van een hub is het van belang om ook de zachte, gebruikerskant mee te nemen in het ontwerp, met inbegrip van inclusief en toegankelijk gebruik. Bij het integraal ontwerpen willen we kansrijke combinaties stimuleren en verschillende disciplines op een slimme manier bij elkaar brengen.

     
    Toekomstbestendig ontwerpen kent verschillende dimensies: bovengronds, ondergronds, gerichtheid op doelgroep en op de omgeving. Een goed ontwerp is flexibel aanpasbaar in de tijd en beschikt over een breed gedragen exploitatiemodel. 

     

    Toepasbaarheid 

    Het ontwerp zal gebaseerd zijn op een mix van kennis en technieken en moet direct toepasbaar zijn in de praktijk. De maatschappelijke opgaven zijn immers groot, denk aan bereikbaarheid en leefbaarheid van steden, klimaat, energietransitie, circulariteit en beschikbare ruimte.

     

    Prijzen

    1e prijs: € 10.000,-
    2e prijs: € 2.500,-

    Uitreiking Duurzame Mobiliteitshub prijsvraag  door Caspar de Jonge

  • 11:30 - 12:00Pauze   20231102
  • 12:00 - 13:00Eerste sessieronde  20231102
  • 12:00 - 13:00Bereikbaarheid Meerdere sprekers 20231102
  • 12:00 - 13:00Verkeersveiligheid Meerdere sprekers 20231102
  • 12:00 - 13:00Hubs / multimodaal vervoer / veilige snelheden Meerdere sprekers 20231102
  • 12:00 - 13:00Korte presentaties Meerdere sprekers 20231102
  • 12:00 - 13:00Diverse Thema's Meerdere sprekers 20231102
  • 12:00 - 13:00Slim regelen/Smart Meerdere sprekers 20231102
  • 12:00 - 13:00Rondetafelsessie: de Verkeerskundige van de ToekomstFrans  BekhuisJohan  LeferinkRobert  CoffengGuus  VerweijEric van BerkumPeter  Morsink 20231102

    Het werkveld Verkeerskunde is in beweging. Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen hebben implicaties op mobiliteit en de inrichting van de openbare ruimte. Om het mobiliteitssysteem van de toekomst vorm te geven, is het van groot belang dat er voldoende professionals zijn. Professionals met de juiste kennis, ervaring en competenties om het mobiliteitssysteem te ontwikkelen vanuit de maatschappelijke opgaven op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en inclusiviteit. En die een goede vertaling kunnen maken van toekomstige mobiliteitsbehoefte van burgers en bedrijven naar de technologische mogelijkheden die zich aandienen op bijvoorbeeld het gebied van digitalisering en nieuwe mobiliteitsconcepten.

    In deze sessie gaan we met elkaar in gesprek over de ‘verkeerskundige van de toekomst’. Dat doen we vanuit het perspectief van werkgevers (overheden en bedrijven), opleidingsinstellingen én uiteraard de aankomende verkeerskundigen zelf. Aan de hand van een aantal korte inleidingen en stellingen gaan we in debatvorm in op het profiel van de verkeerskundige: ontwikkelt deze zich steeds meer door naar ‘ontwerper van de openbare ruimte’? Onder invloed van een steeds sterkere behoefte die lijkt te ontstaan om verkeerskundigen zich integraler te laten ontwikkelen en op te leiden. Hoe kijken werkgevers, opleiders en studenten hier tegenaan? En hoe kunnen we de handen ineen slaan?

    Rondetafelsessie: de Verkeerskundige van de Toekomst door Frans Bekhuis, Johan Leferink, Robert Coffeng, Guus Verweij, Eric van Berkum, Peter Morsink

  • 13:00 - 14:00Lunchpauze   20231102
  • 14:00 - 15:00Tweede sessieronde  20231102
  • 14:00 - 15:00Veiligheid of gedrag Meerdere sprekers 20231102
  • 14:00 - 15:00Workshop: Eindhovense kansen met 30 km/h: uitwerking Motie, 30 tenzijHessel de JongSören  BlankersSaskia  Menger 20231102

    Met het aannemen van de “Motie 30 tenzij” in de Eindhovense gemeenteraad is de eerste stap gezet in de “versnelling naar 30 km/u als norm binnen de bebouwde kom”. Arcadis heeft voor de gemeente Eindhoven heeft uitgewerkt welke kansen er liggen voor het verlagen van de snelheidslimiet, op basis van het Afwegingskader 30 km/u van CROW. Tijdens de workshop delen we onze resultaten en gaan we aan de slag met de afwegingen en keuzes die bij dit vraagstuk komen kijken. Deelnemers buigen zich over de afweging tussen functie en snelheidslimiet. Hoe ga je bijvoorbeeld om met parkeren langs 50 km/h-wegen, en met openbaar vervoer en hoofdfietsroutes door verblijfsgebieden? En hanteren we daarmee op dit moment de juiste criteria?

    Workshop: Eindhovense kansen met 30 km/h: uitwerking Motie, 30 tenzij door Hessel de Jong, Sören Blankers, Saskia Menger

  • 14:00 - 15:00Workshop: Meer verkeersveiligheid? Ga anders om met regels en gedrag!Adriaan  WalraadRico  Andriesse 20231102

    In hun papers beschrijven Adriaan Walraad en Rico Andriesse nieuwe insteken om te komen tot een betere wisselwerking tussen de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid, tussen verkeersregels, verkeersontwerp en gedrag en tussen duidelijkheid en flexibiliteit.  

    Vanuit verschillende insteken komen ze tot vergelijkbare aanbevelingen om anders naar maatregelen voor verkeersveiligheid te kijken. 

    In de sessie nemen ze je mee in de vernieuwende ideeën en gaan we samen aan de slag om dit uit te werken voor een concrete uitwerking. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat autobestuurders hun snelheid op een plattelandsweg aanpassen als er fietsers aanwezig zijn? Er kan meer dan Duurzaam Veilig! 

    Workshop: Meer verkeersveiligheid? Ga anders om met regels en gedrag! door Adriaan Walraad, Rico Andriesse

  • 14:00 - 15:00Workshop: Hoe krijg je minder parkeerplekken met meer draagvlak?Fenna  PlaisierLyda  Hertogh 20231102

    In deze workshop hebben we twee delen: samen bouwen we aan een mobiliteitsnorm die een parkeernorm zou kunnen vervangen. Zo geven we meer ruimte aan actieve en schone mobiliteit. In deel twee passen we de ideeën toe op een parkeercasus van Zwijndrecht: hoe creëren we draagvlak voor minder parkeerplekken?

    Workshop: Hoe krijg je minder parkeerplekken met meer draagvlak? door Fenna Plaisier, Lyda Hertogh

  • 14:00 - 15:00Voetgangers en bezorgers Meerdere sprekers 20231102
  • 14:00 - 15:00Workshop: De perfecte fietsstraat?Wendy  WeijermarsTeun  UijtdewilligenMatin  Nabavi Niaki 20231102

    Waar worden fietsstraten aangelegd, hoe worden ze ingericht, en hoe veilig zijn ze? We gaan hierover graag het gesprek aan met gemeenten.

    Workshop: De perfecte fietsstraat? door Wendy Weijermars, Teun Uijtdewilligen, Matin Nabavi Niaki

  • 14:00 - 15:00Workshop: Autoluwe straat voor iedereenJoost van OsEva  Bentz van den Berg 20231102

    Hoe maak je een autoluwe straat toegankelijk voor iedereen?

    Wat voor de één een heel prettig gebied is, kan voor de ander een belemmering vormen. Het is maar door wiens bril je kijkt. Eva en Joost nemen je hierin mee. Voor de Waterlandlaan in Purmerend, een drukke verkeersader die we bij de binnenstad willen halen, zetten we de verschillende brillen op en gaan na hoe we deze straat voor iedereen een fijne plek maken.

    Workshop: Autoluwe straat voor iedereen door Joost van Os, Eva Bentz van den Berg

  • 14:00 - 15:00Walkshop: Mobiliteitstransitie en woningbouw gaan hand in hand Catalien  PeerdemanVincent van Oversteeg 20231102

    Crises ogen op zichzelf staand, maar zouden we niet naar integraliteit moeten zoeken? Wij bespreken de rol van mobiliteit in de wooncrisis.

    We zijn nog niet gewend aan de ene crisis of de volgende dient zich alweer aan: inflatie, asielzoekers, energie, stikstof, toeslagenaffaire en klimaat. Om er een paar te noemen. Deze onderwerpen ogen opzichzelfstaand, maar oefenen eigenlijk allemaal invloed op elkaar uit. Steeds meer professionals in de gebiedsontwikkeling erkennen het belang van een integrale benadering in de zoektocht naar de oplossing van de wooncrisis. Ook de politiek ziet in dat de woningcrisis niet alleen te maken heeft met een tekort aan betaalbare woningen, maar ook met de locatie en bereikbaarheid. Mobiliteit speelt hierin een essentiële rol, alleen maakt het momenteel vaak geen deel uit van gebiedsontwikkeling. Een effectieve aanpak van de woningcrisis vereist naar onze mening een naadloze verbinding met de mobiliteitstransitie.

    Walkshop: Mobiliteitstransitie en woningbouw gaan hand in hand  door Catalien Peerdeman, Vincent van Oversteeg

  • 15:00 - 15:30Pauze   20231102
  • 15:30 - 16:30Derde sessieronde  20231102
  • 15:30 - 16:30Fietsveiligheid en data Meerdere sprekers 20231102
  • 15:30 - 16:30Welvaart en bereikbaarheid Meerdere sprekers 20231102
  • 15:30 - 16:30Slim en fiets Meerdere sprekers 20231102
  • 15:30 - 16:30Deelmobiliteit & duurzame mobiliteit Meerdere sprekers 20231102
  • 15:30 - 16:30Openbaar vervoer / GOW30 Meerdere sprekers 20231102
  • 15:30 - 16:30Diversen Meerdere sprekers 20231102
  • 15:30 - 16:30Workshop: Beleidskader Mobiliteit Vervoerregio: gezondheid, duurzaamheid en inclusiviteit in concrete projecten op straat  Meerdere sprekers 20231102

    De ontwikkelingen in het veld en de samenleving gaan snel. De doelen van mobiliteitsbeleid verschuiven mee. Nieuwe thema’s dienen zich aan of krijgen een belangrijkere plek: duurzaamheid, verkeersveiligheid, gezondheid en inclusiviteit. Het thema bereikbaarheid wordt tegelijkertijd ook anders geladen, waar de ruimtelijke inrichting en nabijheid van bestemmingen een steeds belangrijkere rol speelt.

     

    In deze workshop willen wij samen met jullie de nieuwe invalshoeken vertalen naar de inrichting op straat en daarbij ieders kennis en expertise inzetten. We maken in groepjes samen een ontwerp waarbij we de thema’s vertalen naar straatniveau aan de hand van een herinrichtingproject. Welke (nieuwe) keuzes maken we op basis van de nieuwe thema’s? En hoe ziet dat er op straat uit? Daarbij stellen we ook de vraag welke rol ons gedrag hierin speelt en hoe we dat op straat kunnen sturen met de inrichting. Daarbij is het ook interessant te onderzoeken hoe de gebruikers zich voelen in de nieuwe omgeving.

     

    Deze sessie wordt u aangeboden door de Vervoerregio Amsterdam. De Vervoerregio verbindt veertien gemeenten en samen met de gemeenten werken we aan een regio waar mensen zich prettig en vlot kunnen verplaatsen. De Vervoerregio pakt de mobiliteitsopgaven aan vanuit het concept ‘Brede Welvaart’. Een goed ingericht mobiliteitssysteem zorgt voor een krachtige en aantrekkelijke regio om in te wonen, werken en recreëren. Daarmee is mobiliteit een middel om onze brede welvaart te vergroten voor reizigers en voor niet-reizigers. We kijken eerst vanuit de mens, pas daarna volgt het systeem. Deze sessie is geïnspireerd door ons nieuwe Beleidskader Mobiliteit dat de dag voor het NVC wordt vastgesteld.

    Workshop: Beleidskader Mobiliteit Vervoerregio: gezondheid, duurzaamheid en inclusiviteit in concrete projecten op straat  door Mark Degenkamp, Richard Visser, Constance Winnips

  • 15:30 - 16:30Walkshop: De toekomst van de jonge fietser; een ander perspectief Annemiek  Nobel 20231102

    Walkshop: Hoe kijken wij als volwassenen naar de verkeersomgeving wanneer wij het perspectief van een jonge fietser zouden aannemen? Welke ideeën voor de toekomst levert die blik ons op als medeverkeersdeelnemer en als professional?

    Walkshop: De toekomst van de jonge fietser; een ander perspectief  door Annemiek Nobel

  • 16:40 - 17:00Bekendmaking Beste Bijdrage en de gastheer van het NVC2024  20231102

    Het programma van het Nationaal Verkeerskundecongres komt altijd mede tot stand dankzij de vele boeiende en leerzame paper-inzendingen. De jury beoordeelt elk jaar de papers en komt tot een inhoudelijk gevarieerd programma waarbij kennis delen en inzichten opdoen centraal staan. Één van de inzenders mag met de prijs voor 'beste paperbijdrage' naar huis! De winnaar maken we op het congres zelf bekend, maar de drie genomineerden mogen we wel al verklappen.

    De genomineerde papers, in willekeurige volgorde:

    Liften, de vergeten optie

    Door Marjan Knippenberg (Stichting NederlandLift)

    Knippenberg: "Ik begon me af te vragen of je in deze tijd nog wel kon liften. Het is immers uit het straatbeeld verdwenen door de OV-jaarkaart. En zou ik bijvoorbeeld structureel naar mijn werk kunnen liften? Een afstand van 6 km van de rand van Nijmegen naar het Radboudumc."

    Bijdrage risico-gestuurde aanpak verkeersveiligheid 

    Door Menno Mimpen (ANWB) 

    Mimpen: "Op dit moment maken circa 75.000 automobilisten gebruik van de Veilig Rijden Autoverzekering. Uit analyses van de rijscore gedurende de looptijd van de autoverzekering blijkt dat automobilisten daadwerkelijk hun rijgedrag verbeteren. De gemiddelde rijscore verbetert namelijk gedurende de looptijd van de verzekering. Daarnaast zijn er eerste toepassingen ontwikkeld met de gebundelde en anonieme rijgedragsdata. Door deze toe te passen in een machine learning model van gemeente Rotterdam kon het ongevalsrisico voor weglocaties beter worden bepaald. Vanwege deze positieve resultaten werd in 2021 door ANWB een niet-commerciële datadienst gestart voor alle wegbeheerders. Het aantal wegbeheerders met directe of indirecte toegang tot de rijgedragsdata is snel toegenomen, tot ruim 190 eind 2022. Dit is meer dan 50 procent van alle wegbeheerders in Nederland."

    Eindhovense kansen met 30 km/h: uitwerking Motie, 30 tenzij

    Door Sören Blankers (Arcadis)

    Blankers: "Een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur als basisprincipe en alleen een hogere snelheidslimiet als dat veilig kan. Dat is de kern van de motie Kröger, die ook is  overgenomen door de gemeenteraad van Eindhoven. Met het aannemen van de motie in de gemeenteraad is de eerste stap gezet in de “versnelling naar 30 km/h als norm binnen de bebouwde kom” en zo het verbeteren van de verkeersveiligheid en het versterken van de leefbaarheid. Maar wat betekent dit concreet op straat? Wordt elke weg binnen de kom nu 30km/h?"

    Bekendmaking Beste Bijdrage en de gastheer van het NVC2024

  • 17:00 - 18:00Borrel  20231102
Terug naar boven