Nationaal Verkeerskundecongres 2024 2

Samen in beweging: Limburg nodigt je uit

Samen in beweging: Limburg nodigt je uit

Limburg, de provincie die meer grens met het buitenland heeft dan met Nederland, is gastheer van het Nationaal Verkeerskundecongres 2025. Roermond, de regio met een interessante uitdaging met alle jaarlijkse bezoekers aan het Designer Outlet, is de plek waar dit jaar het congres plaatsvindt. Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers van de provincie Limburg vertelt waarom je vooral naar Roermond af moet reizen dit najaar.

Waarom is de provincie gastheer van het congres?

“Met alle ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit zie ik verkeerskunde alleen maar belangrijker worden. We vinden het als Provincie Limburg een grote eer om gastheer voor deze conferentie te mogen zijn. Dit biedt ons de kans om onze aanpak onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. En natuurlijk kunnen we via dit congres bijdragen aan versterking van het professionele netwerk op dit gebied.”

Wat maakt de provincie Limburg op het gebied van mobiliteit anders dan andere provincies?

“Limburg is de enige provincie in Nederland met twee buitenlandse grenzen en heeft zelfs meer grens met het buitenland dan met Nederland. Dat biedt kansen maar ook een aantal unieke uitdagingen. Wet- en regelgeving verschilt bij onze buren, waardoor goede samenwerking heel belangrijk is. Deze ervaringen delen we graag met onze mobiliteitcollega’s.”

Voor welke uitdagingen staan jullie?

“Deels natuurlijk voor dezelfde uitdagingen als de andere provincies. Met minder budget moet de komende periode nog meer gedaan worden. Denk aan de mobiliteitstransitie, de woningbouwopgave en de energietransitie. Maar ook de grote onderhouds- en vervangingsopgave speelt hier een rol. We proberen slim om te gaan met de uitdagingen, door de samenwerking op te zoeken. Over de landsgrenzen heen, maar ook binnen Zuid-Nederland. Als je kijkt naar de woningbouwopgave dan werken we met het plan Limburg Centraal aan de concentratie van nieuwe woningen bij de Limburgse Intercity stations. Die plekken zijn goed bereikbaar en zo kunnen we de druk op de Limburgse wegen beperken. Zoals ik al eerder noemde, geldt bij ons wel dat een aantal van deze transities voor Limburg nadrukkelijk een internationale component heeft. Dat zorgt vaak voor extra complexiteit.”

Wat kunnen andere provincies leren?

“Wij willen vooral de kracht van samenwerking uitdragen, want samen kom je uiteindelijk echt verder. Denk bijvoorbeeld aan de gezamenlijke aanbesteding van de Das zo gefietst app met een aantal andere provincies. Maar ook de werkgeversaanpak van Zuid-Limburg Bereikbaar, Midden-Limburg Bereikbaar en Trensportal, waar met bedrijven wordt samengewerkt om het reisgedrag van werknemers te veranderen. Ook met de gezamenlijke Monitor & Evaluatie aanpak voor Brabant en Limburg onder de SmartwayZ.NL vlag willen we die kracht laten zien. En niet te vergeten onze verkeersveiligheidsaanpak via het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL), waarbij we onder andere samenwerken met de Limburgse (basis)scholen en gemeenten in de Verkeersactieve school. Voor al deze successen geldt dat we ze samen met onze partners bereiken.”

Het thema is ’samen in beweging’. Waar doelt de provincie precies op?

“Onze samenwerking geeft kracht. Uitvoeringskracht en denkkracht. Onze ervaringen op dit gebied willen we bij dit congres graag breder uitdragen. We zijn de enige provincie waar alle 31 (!) gemeenten meebetalen aan de drie uitvoeringsorganisaties: Trendsportal in het noorden; Midden-Limburg Bereikbaar en Zuid-Limburg Bereikbaar. Zo werken we samen aan de mobiliteitstransitie. Daarnaast werken we inmiddels alweer 8 jaar intensief samen met de Provincie Noord-Brabant en het Ministerie van I&W onder de vlag van de netwerkorganisatie SmartwayZ.NL. Samen zetten we stappen op slimme mobiliteit binnen Limburg maar ook daarbuiten.”

Waarom moeten mobiliteitsexperts naar het congres komen?

“Graag nodigen we mobiliteitsexperts uit om samen naar oplossingen te kijken, bestaande maar ook nieuwe. Door krachten te bundelen kunnen we meer bereiken. Roermond is een stad met een rijke historie. Verkeerskundig kent Roermond ook een heel grote, interessante uitdaging met de 8,3 miljoen jaarlijkse bezoekers aan het Designer Outlet, en de verwachting dat dit bezoekersaantal de komende periode nog verder groeit naar 10 miljoen jaarlijkse bezoekers. Hoe pak je die uitdaging samen op? Wat kunnen we van anderen leren? Daar gaan we graag met andere experts over in gesprek.”

Hoe kijkt u naar de val van het kabinet Schoof? Welke gevolgen kan dit hebben voor de mobiliteit in Limburg?

“De val van het kabinet brengt extra onzekerheid met zich mee en dat is spijtig. Juist nu zijn er belangrijke mobiliteitsvraagstukken die vragen om duidelijkheid en voortgang. Als Provincie Limburg blijven wij ons onverminderd inzetten voor de bereikbaarheid en mobiliteit van onze regio. We blijven hierover nauw in contact met Den Haag en dringen er bij het Rijk op aan om essentiële mobiliteitsprojecten doorgang te laten vinden.”

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven