Sietse Touker is onlangs afgestudeerd en was verrast met zijn nominatie voor de Cuperusprijs. Touker: “Ik was druk bezig met afstuderen en had eigenlijk niet gedacht aan zo'n nominatie. Het afronden van mijn onderzoek was al een prestatie op zich, en misschien iets publiceren, dat was het doel. Dat ik nu genomineerd ben, is echt een verrassing.

Genomineerden Cuperusprijs: Thaddeus Weisshaar
Thaddeus Weisshaar, onderzocht duurzaam reizen in Europa. “Mijn professor heeft me genomineerd zonder dat ik het wist. Het was een grote verrassing,” vertelt hij. Zijn onderzoek naar de voorkeuren van passagiers voor nachttreinen en het boeken van deze reizen biedt aanknopingspunten om de nachttrein onder de aandacht te brengen.

Arnhems mobiliteitsplan uitgelicht op Nationaal Verkeerskundecongres
Hoe is het Arnhems mobiliteitsplan tot stand gekomen? Welke maatregelen en effecten zijn er? Wat leren we hiervan? Op het Nationaal Verkeerskundecongres gaan we dieper in op het plan waarmee Arnhem werkt aan een duurzame en toegankelijke stad, met als doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn.

Nominaties beste bijdrage NVC 2024 bekend!
Zoals elk jaar wordt het programma van het Nationaal Verkeerskundecongres samengesteld door te kiezen uit de vele goede ingediende papers. De jury heeft zich over de inzendingen gebogen en uit de inzendingen niet alleen een mooie selectie kunnen maken voor het invullen van het programma, maar is ook tot een top drie gekomen. Deze drie papers maken stuk voor stuk kans op de prijs voor ‘beste paperbijdrage’!

De trolley heeft de toekomst
Alexander Uil – Alex voor vrienden – is strategisch bestuursadviseur mobiliteit voor de gemeente Arnhem. “Zodoende hou ik me bezig met de trolleys in Arnhem, die nu ook naar Wageningen en op korte termijn ook naar Ede gaan, rijden. De beste innovatie doe je op bewezen techniek, en dat laten we hier zien.” De trolleys zijn uniek voor Arnhem en rijden al 75 jaar rond in de stad.
De trolleys zijn niet meer de ouderwetse bussen waar de meeste mensen bewust of onbewust nog aan denken, maar moderne en comfortabele bussen met een unieke infrastructuur. De levering van reguliere elektrische bussen is, volgens Uil, een probleem voor veel vervoerders. “Levertijden zijn lang of bussen worden helemaal niet geleverd, vanwege de grote accu’s die nodig zijn voor elektrische bussen. Trolleys hebben dat probleem veel minder, dus alle trolleybussen die vervoerder Connexxion in opdracht van de provincie besteld heeft, zijn gewoon op tijd geleverd en operationeel.”