• 1
  • 2
  • 3
  • Pagina 2 van 3
NVC 2019: 30 km/uur op een gebiedsontsluitingsweg…, hoe kan het wel?!

NVC 2019: 30 km/uur op een gebiedsontsluitingsweg…, hoe kan het wel?!

De Diepenring en haar bruggen vormen een belangrijk onderdeel uit het Groningse verkeerscirculatieplan uit 1977 waarbij autoverkeer niet meer door de binnenstad kan rijden, maar de Diepenring als ontsluitingsroute functioneert om autoverkeer van en naar verschillende sectoren van de binnenstad te brengen.

De bruggen over de Diepenring zijn voor fietsers de toegangspoorten van de binnenstad en zijn belangrijke schakels in de fietsroutes van en naar de binnenstad.
Om ervoor te zorgen dat hartje stad een plek blijft waar mensen graag komen, wil de gemeente Groningen de komende jaren vooral slimmer met de ruimte omgaan. Er wordt meer ruimte geboden aan fietsers en voetgangers. Een gevolg daarvan is dat de bussen een andere route gaan rijden, via de rand van de binnenstad, de Diepenring. Voor de lijnvoering van het openbaar vervoer is het van belang dat bussen vlot, veilig en met comfort over de Diepenring kunnen rijden, op alle momenten van de dag.

De functie van de Diepenring als gebiedsontsluitingsweg is hiermee nog belangrijker geworden. Toch worden op delen 30 km/uur zones ingesteld om het vele verkeer in goede en veilige banen te leiden. Tijdens deze sessie laten wij u zien hoe het is gelukt een snellere busroute door de binnenstad te realiseren en laten we voorbeelden zien hoe een 30 km/uur-zone in een gebiedsontsluitingsweg vormgegeven zou kunnen worden.

Verder lezen

De top 16 van twee jaar hbo-scripties verkeer en vervoer

De top 16 van twee jaar hbo-scripties verkeer en vervoer

In totaal 16 ‘beste’ hbo-scripties zijn ingediend door zes hogescholen in Nederland en Vlaanderen. Uit deze ‘beste scripties van de afgelopen twee jaar’ zijn drie scripties genomineerd voor de VerkeerskundePrijs 2019.  Eén scriptie krijgt van de jury een eervolle vermelding vanwege de opvallend essayistisch geschreven verhaal.  Op 30 oktober maakt  juryvoorzitter, hoogleraar Hans Jeekel de winnaar bekend tijdens het pré-congres van het Nationaal verkeerskundecongres in Hart Beach op Scheveningen.

Verder lezen

Trots op het NVC-programma 

Trots op het NVC-programma 

De ‘werkgroep paperselectie’ van de Raad van Advies  voor het Nationaal verkeerskundecongres is na het lezen en beoordelen van 63 ingezonden NVC- papers, ‘trots op het vakgebied’. De kwaliteit van de papers is hoog en het scala aan onderwerpen geeft het brede belang van het vakgebied aan voor de samenleving.  

Verder lezen

Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs 

Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs 

“Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de Nederlanders in een stad woont, een aantal dat blijft groeien. De grote steden in Nederland staan erdoor onder druk. Meer woningen, die bereikbaar moeten blijven, in wijken die leefbaar, groen en gezond zijn. Waar wonen, werken en recreëren hand in hand gaan.

Verder lezen

Ruim 60 NVC-papers van vakgenoten voor vakgenoten

Ruim 60 NVC-papers van vakgenoten voor vakgenoten

Meer dan 60 papers zijn dit jaar ingestuurd voor het Nationaal verkeerskundecongres 2019 in het Haagse ‘The Hague Conference Center’ op 31 oktober. Deze papers vormen het hart van het NVC, het jaarlijkse overkoepelende kennis- en ontmoetingscongres voor verkeerskundigen en mobliteitsprofessionals.

Verder lezen

  • 1
  • 2
  • 3
  • Pagina 2 van 3
Terug naar boven