NVC-vakblog: De keerzijde

NVC-vakblog: De keerzijde

De mens heeft van nature een verplaatsingsbehoefte omdat hij nuttige, leuke of noodzakelijke activiteiten niet allemaal op dezelfde plek op deze aardbol kan verrichten. In die zin voorziet deelnemen aan verkeer in een menselijke behoefte om binnen een groep van betekenis te kunnen zijn. Wij staan niet vaak stil bij deze noodzaak van mobiliteit voor de mens, én voor de samenleving, want ook goederen moeten vervoerd worden. Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.

Verder lezen

NVC-vakblog: Denk om, focus op impact

NVC-vakblog: Denk om, focus op impact

Door ‘impact’ tot een bruikbaar en relevant begrip te transformeren, kunnen we ons vakgebied én onze individuele organisaties toekomstbestendig maken. Een praktische handleiding voor een toekomstbestendig vakgebied door het vergroten van maatschappelijk impact van onze organisaties en projecten. En het gezamenlijk creëren van extra impact door te opereren in een innovatie-ecosysteem". Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.

Verder lezen

NVC-vakblog: Files na corona

NVC-vakblog: Files na corona

De volgende vraag hoor ik vaak voorbij komen: ‘Wat wordt het ‘nieuwe normaal’ na Corona wat betreft mobiliteit?’ Mobiliteit is natuurlijk een breed begrip. Het kan gaan om allerlei onderwerpen, zoals fietsverkeer of autoparkeren etc. Ik wil in deze blog dieper in gaan op het nieuwe normaal van het autoverkeer tijdens de spitsperiodes. Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt. 

Verder lezen

NVC-vakblog: Verkeerskunde: geen evolutie maar revolutie!

NVC-vakblog: Verkeerskunde: geen evolutie maar revolutie!

Vasthouden aan de richtlijn of met elke wind meewaaien? Alles van een afstand bekijken of met de neus op straat? Inspraak of geen ruimte voor dialoog? Innovatief of conservatief? Waar bevindt de ideale verkeerskundige zich op dit spectrum? Deze blog is ingediend voor het programmaonderdeel Vakbeweging dat op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari plaatsvindt.

Verder lezen

NVC 4 februari: Verkeersmodellen die rekening houden met dynamische effecten

NVC 4 februari: Verkeersmodellen die rekening houden met dynamische effecten

Verkeersmodellen zijn niet meer weg te denken als onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken. Werden ze in het begin vooral ingezet voor strategische lange-termijnvraagstukken, is er nu een verschuiving naar operationele vraagstukken waaronder incidenten en wegwerkzaamheden. Maar kunnen de traditionele statische verkeersmodellen wel één-op-één worden ingezet voor de operationele vraagstukken van vandaag en morgen?

Verder lezen

Terug naar boven