Nationaal Verkeerskundecongres 2024 2

Neem mee op het NVC

Neem mee op het NVC

Hoe verbeter je steden en regio’s? Hoe kan fietsinnovatie daar een belangrijke rol in spelen? Daar ging het onlangs afgeronde onderzoeksprogramma Smart Cycling Futures (SCF) om. Living labs gaven inzicht in de kansen die fietsinnovatie kan bieden. Als kroon op het werk hebben de SCF-onderzoekers het boekwerkje ‘Smart Cycling Futures: Capita Selecta’ uitgebracht. Bezoekers van het NVC krijgen het boekje gratis aangeboden.

Verder lezen

Workshopronde 1 NVC 4 nov: 30 km, verkeersveiligheidskennis, knooppunten, oversteken en ov-haltes

Workshopronde 1 NVC 4 nov: 30 km, verkeersveiligheidskennis, knooppunten, oversteken en ov-haltes

In workshopronde 1 (11.55 tot 12.25 uur) kunt u tijdens het Nationaal verkeerskundecongres onder meer kiezen voor een kennissessie over ‘het ‘Nieuwe 30’ en ‘nieuwe’ 30 km inrichtingsmogelijkheden’, voor een toelichting op een SWOV-onderzoek naar de verkeersveiligheidskennis van gemeenteambtenaren, voor een sessie over knooppuntcombinaties die aansluiten op de praktijk of een sessie over veilige fietsoversteekplaatsen en toegankelijke ov-haltes.

Verder lezen

Rico Bakker: vreedzaam van A naar B

Rico Bakker: vreedzaam van A naar B

Op 3 en 4 november 2021 bent u van harte welkom op het Nationaal verkeerskundecongres 2021, in de Jaarbeurs in Utrecht. Gastheer is de provincie Utrecht. Tijdens het congres gaan we met elkaar in gesprek over nabijheid en verbinding. Rico Bakker, spreker op het gebied van patroondoorbrekend denken, neemt u vol enthousiasme mee in de 'kracht van een slecht idee'. Wie is Rico Bakker en wat betekent mobiliteit voor hem? 

Verder lezen

Mobiliteit is geen doel, maar een randvoorwaarde

Mobiliteit is geen doel, maar een randvoorwaarde

“In alle welvarende culturen besteden mensen een bepaald percentage van hun tijd aan mobiel zijn, iedereen besteedt een percentage van zijn inkomen aan mobiliteit. We hebben allemaal een soort nomade in ons, voelen de behoefte om te verplaatsen. Dat zal zo blijven. Dat is een soort natuurwet, hoe eenvoudiger je het maakt voor mensen om zich te verplaatsen hoe meer ze daar gebruik van maken. Dat zie je bij alles, ook bij de inzet naar andere modaliteiten, de modal shift, is de ervaring dat dit per saldo soms tot meer mobiliteit leidt. Maar ook, stel dat we alle vluchten binnen Europa gaan vervangen door de trein, omdat dat duurzamer is, kan het onbedoelde gevolg weleens zijn dat we meer intercontinentaal gaan vliegen.”

Verder lezen

Winnaars 'Beste Bijdrage' 2020

Winnaars 'Beste Bijdrage' 2020

Rien Jansen (Politieacademie) en Matthijs Dicke-Ogenia (Goudappel Coffeng) wonnen met hun paper ‘De les uit 100 verkeersveiligheidsanalyses’ de prijs voor ‘Beste Bijdrage’ tijdens het Nationaal Verkeerskundecongres (NVC) 2020. Hun les? ‘Stop met minimaal voldoen aan ontwerprichtlijnen, voldoe maximaal aan de menselijke factor. Want vanaf de tekentafel kun je heel goede dingen bedenken, maar uiteindelijk gaat het erom hoe het werkt in de praktijk.’ Een andere les die zij leerden was: de meerwaarde van de prijs ‘Beste Bijdrage’ én van het indienen van een paper bij het NVC. Meer weten? Bekijk de video!

Bekijk video + lees verder

Terug naar boven